Search from the Journals, Articles, and Headings
Advanced Search (Beta)
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

کلرک کا نغمہ محبت کا تنقیدی جائزہ

کلرک کا نغمہ محبت کا تنقیدی جائزہ
میرا جی کے سماجی شعور کااظہار ان کی کئی نظموں میں ہوا ہے۔ جہاں چھوٹے طبقوں سے ان کی واضح وابستگی کا اندازہ ہوتا ہے ان کی نظمم کلرک کانغمہ محبت اس کی بہترین مثال ہے۔
متوسط طبقے کی ذہنی عکاسی:
سب رات مری سپنوں میں گزر جاتی ہے اور میں سوچتا ہوں
پھر صبح کی دیوی آتی ہے
اپے بستر سے اٹھتا ہوںمنہ دھوتا ہوں
لایا تھا کل جو ڈبل روٹی
اس میں سے آدھی کھائی تھی
باقی جو بچی وہ میرا آج کا ناشتہ ہے
اس بندمیں جس طرح ایک متوسط طبقے کے شخص کی ذہنی عکاسی کی گئی ہے۔ وہ مشاہدے کی زیر کی دلیل ہے۔ متوسط طبقے کا یہ شخص کیسے ایسے سہانے خواب دیکھتا ہے لیکن حقیقت یہ ہے کہ رات کی بچی ہوئی روٹی کھا کر دفتر روانہ ہونا پڑتاہے۔ حقیقت اور سپنے کا یہ تضاد میر ا جی کے مشاہدے کی دلیل تو ہے ہی ‘ کلرک کے ساتھ ان کی وابستگی اور اس کے مسائل کو اسی کی سطح پر اتر کر سمجھنے کی ایک کوشش بھی ہے۔ اس نظم میں محرومیوں کا طویل سلسلہ ہے جن سے اس نظم کا مرکزی کردار گزرتاہے۔ ا? س پاس کی ا?سائشوں اور لوگوں کے اطمینان و سکون کو دیکھتا دفتر پہنچتا ہے۔ اور اپنے افسر کی فضول باتیں سنتا ہے۔ نظم کا اختتام ان سطروں پر ہوتا ہے۔
پل بھر کے لیے اپنے کمرے کو فائل لینے ا?تا ہوں
اور دل کی آگ سلگتی ہے میں بھی جو کوئی افسر ہوتا
اس شہر کی دھول اور گلیوں سے کچھ دورمرا گھر ہوتا
اور تو ہوتی
لیکن میں تو اک منشی ہوں تو اونچے گھر کی رانی ہے
یہ میری پریم کہانی ہے اور دھرت سے بھی پرانی ہے
طبقاتی ناانصافیوں کا نوحہ:
یہ ایک...

Islam and Woman in the Contemporary Arab World: An Interpretation of Rajaa Al-Sanea’s Girls of Riyadh from Islamic Feminist Perspective

The present position paper explores to examine Rajaa al-Sanea’s“Girls of Riyadh” (2005) from the Islamic feminist perspective. Also, the study highlights the model of western feminism epitomised in the narrative under reference, vis-à-vis the Islamic concept of feminism. Islamic feminism grants equal rights to women and ensures its implementation in the Islamic state and society, whereas Western-sponsored feminism dwells on the archetype of women’s liberalism. That, in turn, leads to an anarchic and chaotic society, because of its believing in bringing women not only equal to men but superseding them in socio-cultural positioning. In the existing situation, the novel decries phallocentric society of Saudi Arabia and aiming at replacing it by the sensate-secular feminism that believes in the undue autonomy of the women. In order to investigate the presence of overwhelming patrilineal mores, the study pursues Islamic feminism as a theoretical model and employs reader’s response technique as a methodology. More far the findings of the research are concerned, the researchers conclude that replacing the patriarchal autonomy in the said society by Islamic feminism is befitting and benefitting than to replace it by the western feminism.

Unequal Development in a Peripheral Capitalist State: A Case Study of Khyber Pakhtunkhwa Province of Pakistan 1947-1977

My thesis explores the problem of unequal development within the federation of Pakistan with reference to Khyber Pakhtunkhwa province from August 1947 to July 1977. In the development paradigm regionalism/provincialism is considered as a petty bourgeois phenomenon; my thesis refutes this viewpoint and considers the problematic of regionalism as inherent in capital logic. Maximization of profit engenders centralization of capital and concentration of resources thereby creating the dualism of core and periphery. The process of capital accumulation generates the contradiction of development and underdevelopment, Centre and periphery, core and hinterland. Development at the centre/core perpetuates underdevelopment in the periphery/hinterland. Poverty in the periphery is neither the poverty of natural resources nor the poverty of human resources; it is the enigma of capitalist growth. The problematic of core/periphery, centre/hinterland gains extra significance due to federal status of Pakistan where both the centre and the provinces derive power from the Constitution and neither one is subordinate to each other unlike a unitary state. My study however, unravels a different process, the State uses constitutional jurisdiction to legitimize power accumulation. In order to maintain hegemony over the civil society the state centralizes power, moreover this concentration of power is essential to fulfill accumulation and reproduction of capital as well. To do so the factors of production are mobilized to the areas with maximum return; as a consequence labour, capital and raw material from peripheral provinces is invested in the core regions. The state Legitimizes capital accumulation by concentrating political power in the centre through the Constitution, relegating the provinces to a subsidiary role. The second source of legitimation by the state is the academic and religious institutions as well as communication media (the ideological apparatuses). Besides the ideological institutions the state seeks support from the military, police, bureaucracy (repressive/coercive apparatuses) as well as landlords and bourgeoisie owning the means of production. Finally, hegemony is maintained by reorganizing the power bloc, hurting individual capitals in the process but protecting the total capital. My research is an holistic analysis of Unequal development in its historical, political and economic dimensions unraveling the Centre/Periphery problematic within the Federation of Pakistan with reference to Khyber Pakhtunkhwa province.
Asian Research Index Whatsapp Chanel
Asian Research Index Whatsapp Chanel

Join our Whatsapp Channel to get regular updates.