منظر نگاری:
اختر الایمان نے جو منظر کشی کی ہے وہ المناک ہوتے ہوئے بھی دل فریب ہے۔اس نظم میں شاعر نے کہیں دور اشارہ کر کے ایک مسجد کی نشاندہی کی ہے۔ برگدی گھنی چھاؤں میں ماضی اور حال گناہگار نمازی کی طرح رات کی تاریک کفن کے نیچے اپنے اعمال پر آہ و زاری کرتے ہیں۔ اسی برگد کی چھاؤں میں ایک ویران سی مسجد ہے جس کا ٹوٹا ہوا کلس پاس بہتی ہوئی ندی کو تکا کرتا ہے۔ اسی مسجد کی ٹوٹی ہوئی دیوار پر کوئی الّو (چنڈول) کوئی پھیکا سا گیت چھیڑ دیا کرتا ہے۔
دور برگد کی گھنی چھاؤں میں خاموش و ملول
جس جگہ رات کے تاریک کفن کے نیچے
ماضی و حال گنہ گار نمازی کی طرح
اپنے اعمال پہ رو لیتے ہیں چپکے چپکے
تشبیہات کا استعمال:
اس نظم میں برگدی گھنی چھاؤں ماضی سے مشابہ ہے۔ رات کو تاریک کفن سے موسوم کیا گیا ہے۔ ماضی و حال کا خاموش و ملول ہونا، شکستہ کلس کا ندی کو تکنا ، بے بسی، مایوسی اورپاسیت کو واضح کرتا ہے۔ چنڈول ایک منحوس پرندہ مانا جاتا ہے اور پھر اس الّو کا کوئی پھیکا سا گیت چھیڑنا یہ بھی توجہ طلب ہے۔ شاعر نے نظم میں ڈوبتے سورج کے لئے ’ سورج کے وداعی انفاس‘کا استعمال کیاہے جس سے اس بات کا اندازہ ہوتا ہے کہ قدرت نے بھی اس مسجد کی طرف منہ موڑ لیا ہے۔
ایک ویران سی مسجد کا شکستہ سا کلس
پاس بہتی ہوئی ندی کو تکا کرتا ہے
اور ٹوٹی ہوئی دیوار پہ چنڈول کبھی
گیت پھیکا سا کوئی چھیڑ دیا کرتا ہے
تجسیم نگاری:
نظم میں جوسب سے بڑی فن کاری دکھائی گئی ہے وہ یہ ہے کہ اس دعاؤں کوسننے والا کوئی شخص نہیں بلکہ ان دعاؤں کے گواہ شام و سحر ہیں...
The Muslim religious seminaries (Jameaat-i-diniyya/dini madaris) have become a theme of the global academic agenda, particularly in the wake of the rise of political Islam and the Afghan resistance against Soviet invasion. The theme continuously looms large and has attracted reputable scholars to address the issue in a critical manner. In the present article the author describes various aspects of madrassa education and suggests a number of workable solutions including a new curriculum under the auspices of the Madrassa Education Board and the Higher Education Commission (HEC) in consultation with the traditional madaris and university scholars.
Organizational culture has a definite impact on organizational performance and employee’s performance to
become important within the system. This study shows the dimensions of culture (power distance, masculinity
& femininity) and evaluates its impact on perceived organizational performance.
A sample of 200 respondents working in 10 different organizations was selected. Questionnaires sent directly
to the target population had four parts. In the first part there were 5 questions related to personal profile , 4
questions were there in second part related to power distance , 5 questions related to masculinity &
femininity ,10 questions related to perceived organizational performance , and 8 questions pertaining to
employees performance which was use as mediating variable.
The study shows that cultural dimensions like power distance has —ve impact and masculinity & femininity
has +ve impact on employee’s performance as well as perceived organizational performance. Mediation
regression analysis proved mediation between culture and perceived organizational performance.