Search from the Journals, Articles, and Headings
Advanced Search (Beta)
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

ڈاکٹر ابرار حسین [والد ماجد سعید احمد اکبرآبادی]

ڈاکٹر ابرار حسین
قارئین برہان کویہ خبر نہایت افسوس کے ساتھ سنائی جارہی ہے کہ پچھلے مہینے جولائی کی بارہ تاریخ کودوپہر کے قریب برہان کے مدیراعلیٰ برادر عزیز مولانا سعید احمد کے والد ماجد جناب ڈاکٹر ابرار حسین صاحب قبلہ مراد آباد میں رحلت فرماگئے۔انا ﷲ وانالیہ راجعون۔
مرحوم نہ صرف یہ کہ ایک کامیاب اورنامور ڈاکٹر تھے بلکہ بہت سے غیر معمولی اوصاف کی وجہ سے اکابر کی یادگار سمجھے جاتے تھے۔ مولانا سعید احمد کے تعلق سے وہ مجھے بھی اپنی اولاد کی طرح جانتے تھے اوراس تقریب سے مجھے بہت قریب سے ان کی زندگی کوپڑھنے کوموقع ملا، اوّل درجے کے متبع شریعت، راسخ العقیدہ ، فرائض وواجبات ہی کے نہیں مستحبات وآداب تک کے پابند،بڑے فرض شناس اورعاشق رسول۔انقلاب ۴۷ء اوردہلی چھوڑ دینے کے بعد بھی تین چار دفعہ یہاں تشریف لائے،پیرانہ سالی اورانتہائی نقاہت کے باوجود اسی پہلی سی آن بان کے ساتھ پابند اوقات،ان کی خدمت میں بیٹھ کر ایسا محسوس ہوتاتھا کہ اباجی ؒکے پاس بیٹھا ہوا ہوں اُسی انداز کی محبت، اُسی طرح کی بزرگانہ شفقتیں، ان کودیکھ کر قلب میں عجیب طرح کاسکون محسوس ہوتاتھا،ہرضروری بات میں مجھ سے مشورہ لیتے اور اس کوغیر معمولی اہمیت دیتے تھے۔مرحوم کی زندہ جاوید یادگار خود ان کے اکلوتے صاحبزادے مولانا سعید احمد ہیں۔اﷲ تعالیٰ ان کے فیوض کو تا دیر قائم رکھے اور ایسی لائق وفائق اولاد ہرمسلمان کونصیب ہو۔
میں نے جناب ڈاکٹر صاحب قبلہ مرحوم کے ضروری حالاتِ زندگی معلوم کرنے کے لیے برادر عزیز کوخط لکھا،جواب میں ان کی جوتحریر آئی ہے اس کے اقتباسات یہاں درج کیے جاتے ہیں۔رحمہ اﷲ رحمۃ واسعۃ۔
’’ابا کی پیدائش بچھرایوں میں ہوئی، والد کا نام حکیم غلام نیاز تھا جو مرادآباد ضلع کے مشہور طبیب تھے۔ مڈل پاس کرکے نواب حسن پور کے ہاں اتالیق ہوگئے۔ مگر کچھ دنوں...

حالت امن کے قواعد کلیہ: فقہائے کرام کی آراء کی روشنی میں

The value of Shari’ah Maxims is realized all over the world. These maxims keep a superlative significance over all legal maxims as their sources are based on Qur’ān and Sunnah that is the real source of islamic law. Shari’ah Maxims such a important subject of islamic law that simplifies the interpretation of shari’ah. If the Shari’ah Maxims are inculcated and conceived properly then there is no need to burn midnight oil in learning the large number of sub-titles of Shari’ah. The fiqh defines the Shari’ah Maxims as the principles organized. This article explores the Four important Shari’ah Maxims relating to peace  and ethics of a muslim state towards its non-muslim residants. It includes the meanings, arguments and real life examples about these maxims. These maxims are: (الذمی من اھل دارنا کالمسلم)Zimmies are considered equalent to the muslims of state.(الامر بیننا وبین الکفار مبنی علی المجازاۃ)The relations between muslims and non-muslims countries are based on equality.(ان حرمۃ قتل المستامن من حق اللہ تعالی)Those who have the entry into the muslim state with permit and peaceful intention, must be protected and neither be killed nor be harmed.(عبارۃ الرسول کعبارۃ المرسل)Any ambassador of the state will be considered the real representative of the sender who can completely deal all the things on behalf of his sender. Today it’s the dire need of the time to implement these Shari’ah Maxims generaly for the humanity and especially for Muslims Countries to solve the critical issues, because today the world needs peace the most as it was needed never before.

اسلام کا نظام صرف دولت اور عصر حاضر میں اس کی معنویت

Islam is a comprehensive way of life that encompasses all aspects of human existence, including economic teachings. Livelihood is one of the various branches of human life and holds significant importance in an individual's journey. Therefore, people strive to earn a living throughout their lives, and Islamic teachings provide valuable guidance in this regard. By adhering to these teachings, one can lead a prosperous life in both this world and the hereafter. The article focuses on the concept of wealth and its expenditure from an Islamic perspective. It is divided into three sections, with each section containing three chapters. The first section highlights the importance of earning a livelihood and draws examples from the Quran, Sunnah (traditions of the Prophet Muhammad), and the actions of the Companions of the Prophet. The second section emphasizes the significance of wealth, the objectives of Sharia (Islamic law), and how wealth should be prioritized within those objectives. The third section discusses voluntary and obligatory spending, the religious regulations concerning expenditure, and focuses specifically on the topic of wealth. Throughout the article, an expository and analytical approach is adopted. After completing the article, the author concludes that improved economic conditions and a better quality of life can be achieved by following the true teachings of Islam. The proper usage of acquired wealth, along with adhering to the fundamental ethical teachings of Islam, is the fundamental responsibility of every Muslim. This approach guarantees success in both this world and the hereafter. Furthermore, since Allah has granted humans the gift of intellect, they should utilize it while spending their wealth. They must spend their wealth in ways that not only benefit themselves but also positively impact their families, relatives, neighbors, and society at large. The author recommends disseminating Islam's perspective on wealth through newspapers, magazines, radio, television, schools, and universities. They also advocate providing guidance on adopting such methods that lead to a self-sustaining system, fulfilling personal needs as well as those of the community. By doing so, individuals can achieve their necessities and contribute to the welfare of society.
Asian Research Index Whatsapp Chanel
Asian Research Index Whatsapp Chanel

Join our Whatsapp Channel to get regular updates.