بلگرامی، سید حسین، نواب عماد الملک مولانا
آہ! عمادالملک مرحوم
نواب محسن الملک، نواب وقارالملک اور مولانا شبلی کی وفات کے بعد ہماری بزم علم میں ادب صرف ایک چراغ سے روشن تھی، لیکن افسوس کہ ۳؍ جون ۱۹۲۶ء کو باد حوادث کے جھونکوں نے اس کو بھی گل کردیا، نواب عمادالملک بہادر مولوی سید حسین بلگرامی کی وفات ایک ایسا جاں گداز حادثہ ہے، جس پر قدیم و جدید دونوں گروہ یکساں رنج و الم کے ساتھ ماتم کریں گے، ایک طرف تو وہ انگریزی زبان کے بہت بڑے عالم اور انشاء پرداز تھے، دوسری طرف قدیم مشرقی علوم و فنون میں بھی مہارت تامہ رکھتے تھے اور ان کے بقا و قیام اور اشاعت میں نہایت دلچسپی اور ہمدردی کے ساتھ ہر ممکن اعانت کے لئے آمادہ رہتے تھے، دائرۃ المعارف، دارالمصنفین، ندوہ، مسلم یونیورسٹی، غرض اس وقت قدیم و جدید علوم و فنون کے جس مرکز قدر ہندوستان میں قائم ہیں سب کے سب ان کی علمی دلچسپی، علمی اعانت اور علمی سرپرستی کے ممنون تھے، اب انکے در و دیوار سے ایک مدت تک ان کے ماتم کی صدائے بازگشت آتی رہے گی کہ:
ہرگز نمیرد آنکہ دلش زندہ شد بعشق
ثبت است بر جریدہ عَالم دوام ما
نواب صاحب مرحوم کا خاندان اودھ کے مشہور مردم خیز قصبہ بلگرام سے تعلق رکھتا ہے، لیکن ان کے دادا ماجد چونکہ اعلیٰ انگریزی سرکاری ملازمت کے سلسلہ سے بہار، بنگال میں رہتے تھے، اس لئے ان کی پیدائش اور ابتدائی نشوونما کا دور بہار اور بنگال میں گزرا، وہ ضلع گیامیں ۱۸۴۴ء میں پیدا ہوئے اور چودہ پندرہ سال کی عمر تک خانگی طور سے مقامی علماء سے عربی و فارسی کی تحصیل کی، اس طرح عربی کی متوسطات تک تعلیم کے بعد انگریزی کی طرف توجہ کی، پہلے بھاگلپور میں، پھر پٹنہ میں...
This research article is based upon critical analysis of D.S Margoliouth’s indictment regarding pious lineage “Nasb e Muṭahharra”. Generally Orientalists have tried to affect the image of the Prophet Muḥammad (s.a.w) and prevailed uncertainties. It affects a large number of Muslim Scholars, intellectuals and youngsters because Orientals’ are well aware that Muslims cannot be defeated in battle-fields unless they are defeated in the field of faith and ideology. Our aim is to protect less aware Muslims, intellectuals and youngsters form the pseudo and grimy views of the Orientalists. Like other prejudice Orientalists D.S. Margoliouth have also indictments regarding lineage (Nasb e Muṭahharra) in his book “Muḥammad and The Rise of Islam”. Margoliouth argue with texts of Qur’ān and Ḥadith, without having any relation with the passage, to identify the essence of his ill well, hatred and prejudice with in the eyes of Muslims and common readers at large. This article concern five allegations of D.S. Margoliouth on the lineage “Nasb e Muṭahharra” and concludes that he failed to maintain his objectivity in the description of lineage “Nasb e Muṭahharra”.
Waqf is an Arabic word, literally means detention, endowment and is "stop" that is, Stop from being
treated as an ordinary property. It denotes tying up of the substance of a property in the ownership of
the Wakif for some religious and pious purpose. After dedication the waqf property vests in God. Such
dedication must be unconditional. Irrevocable, perpetual, uncontingent, inalienable and the right of
ownership of the dedicator is extinguished. Waqf property also ceases to be heritable. The person making
the waqf may be of any sex, of any age and may be made inter vivos or testamentary. In case of waqf intervivos, the entire estate may be settled for a waqf but when a testamentary waqf is created, the dedication
up to the one-third of the estate of the founder. But if the waqf is made for a mosque, the waqf created for
the entire property shall be void if the heir do not consent and if they consent, then it will be wholly valid.
Islam gives its flowers, a complete law of waqf in which definition, history, subject of waqf essentials of
waqf and other details such as possession acceptance, perpetuality and creation of waqf, waqf of mushaa,
waqf AI-nnafs, waqf AI-Auolad, waqf on heir, Muslim and non-Muslims and concept of Mutawalli are
introduced. These all terms of Islamic law of waqf are to be discussed in this thesis with reference to the
following State made laws of waqf.
1. Mussalman waqf validating Act, 1913
2. Mussalman waqf validating Act, 1930
3. West Pakistan waqf Properties ordinance, 1959
4. West Pakistan waqf Properties (Administration) Rules, 1960
5. Mussalman waqf Act, 1923
6. Azad Jammu & Kashmir waqf properties ordinance, 1961
7. West Pakistan waqf properties ordinance 1961
8. West Pakistan waqf properties ordinance 1971
9. Auqaf (Federal Control) Act, 1976
10. Punjab Waqf properties ordinance 1979
11. Sindh Waqf properties ordinance 1979