Search from the Journals, Articles, and Headings
Advanced Search (Beta)
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

مولانا عبدالعزیز میمن

مولانا عبدالعزیز میمنی راجکوٹی
عربی زبان و ادب سے دلچسپی رکھنے والوں کے لئے مولانا عبدالعزیز میمنی کی وفات بڑی افسوس ناک ہے، انھوں نے خاصی طویل عمر پائی، انتقال کے وقت ۹۶ برس کے تھے، لیکن عربی علم و ادب اور تاریخ و تحقیق کے میدان میں ان کا جو مرتبہ تھا، اس کی بناء پر درازی عمر کے باوجود ان کا انتقال بہت محسوس ہوگا، اور عرصہ دراز تک انھیں یاد کیا جاتا رہے گا۔
وہ ۱۸۸۹؁ء میں راجکوٹ (کاٹھیاواڑ) میں پیدا ہوئے، عنفوان شباب میں تحصیل علم کے لئے دہلی کا سفر کیا، اور وہاں ایک عرصہ تک تحصیل علم میں مشغول رہے، انھوں نے باقاعدہ کسی درس گاہ سے سند فراغ نہ لی تھی، لیکن اہل کمال کی خدمت میں رہ کر عربی ادب میں کمال پیدا کیا، شیخ طیب عرب سے مدتوں اکتساب فیض کیا، ڈپٹی نذیر احمد سے بھی کافی استفادہ کیا، مطالعہ کتب کا خاص اہتمام تھا، اس طرح کامل دستگاہ حاصل کرلی اور اقران و اماثل میں ممتاز سمجھے جانے لگے، تلاش معاش کے لئے پہلے اسلامیہ کالج پشاور پہنچے، وہاں عربی کے استاد کی حیثیت سے کچھ عرصہ تک درس و تدریس کی ملازمت انجام دی، اپریل ۱۹۲۱؁ء میں اورینٹل کالج لاہور میں ایڈیشنل مولوی کی حیثیت سے ایک سو روپیہ ماہوار تنخواہ پر تقرر ہوا، یہاں کی علمی و ادبی فضا نے ان کی خوابیدہ صلاحیتوں کو بیدار کیا، چنانچہ درس و تدریس کے ساتھ تصنیف و تحقیق کا ذوق پروان چڑھا، چار سال بعد آخر ۱۹۲۵؁ء میں یہاں سے علی گڑھ چلے آئے، پہلے شعبۂ عربی میں استاد ہوئے، پھر صدر شعبہ ہوگئے، ۱۹۴۹؁ء میں یہاں سے ریٹائر ہوکر کراچی چلے گئے، وہاں کراچی یونیورسٹی کے قیام پر شعبۂ عربی کے صدر منتخب ہوئے، یہاں سے سبکدوشی کے بعد اکتوبر ۱۹۵۴؁ء میں مرکزی ادارۂ تحقیقات اسلامی کے پہلے اعزازی...

Admissibility of a Video As Evidence in a Court: its Presentation and Probative Value

To general public, all videos are perceived to be true, but they may not have probative value in the Court of law. The undertaken article analyzes the admissibility and probative value of a video presented as evidence before a court in the Criminal Justice System of Pakistan (CJSP). It analyzes the relevant law and diagnoses the problems with the video evidence through the lens of the judgments of Superior Courts. The court of law objectively ascertains that a video presented as evidentiary means bears significant relevance to the fact in question. It must be admissible under the law, and it must be proved to be genuine. To fill up the gap between a “Video” and a “Video Evidence”, there is a process, which is known as video authentication. It determines that the video contents are genuine, authentic, credible, unaltered, untampered and unfabricated. The study discusses various modes of video authentication. Precedents set by superior courts of Pakistan show that convictions have been made once the courts are satisfied with the credibility of video evidence. In the court of law, video evidence is normally presented after the completion of prosecution evidence. The video is played in court and is watched by the presence. But the researcher establishes that such process does not have legal justification. The article suggests that it would be legal and proper for the prosecution to produce the video evidence through the witness, during his evidence, who is either victim, witness, recorded and/or copied the video directly from original source such as C.C.T.V system and that witness would be subjected to cross examination.

انسانی حقوق: اسلامی اور مغربی قوانین کے تناظر میں حصہ اول حصہ دوم

This thesis has been divided into six chapters. The first chapter deals with the literal and technical meaning of right (haqq), the concept of basic human rights and different kinds of rights (huquq). The second chapter throws light on the history of human rights, its start and evolution, in pre-Islamic time, during Islamic reign and their current state of affairs in the West, at the end of the chapter some theories concerning human rights have also been elaborated. The third chapter gives the details of individual and collective human rights in the light of the Quran and Sunna. Besides, the historical documents of the Holy Prophet (peace and blessings be upon him) have also been quoted. The chapter closes with the steps taken by the four rightly guided caliphs for the promotion of human rights. The fourth chapter is dedicated to women's rights both in Islam and the Western world; children's rights with their different types have also been mentioned. The fifth chapter is devoted to the following historic Western charters: Magna carta 1215, The Bill of Rights 1689, The Declaration of Independence of America 1776, The Bill of Rights 1791, Declaration of the Rights of man and of the citizen 1789 (France), Universal Declaration of Human Rights 1948. The sixth chapter focuses on the critical analysis of human rights in the Islamic and Western Laws, with a focus of the rights on women, Children, minorities and slaves; a comparative study of their charters has also been conducted. In the conclusion, benefits of this research, proposals and recommendations have been highlighted.
Asian Research Index Whatsapp Chanel
Asian Research Index Whatsapp Chanel

Join our Whatsapp Channel to get regular updates.