آہ! مولانا ضیاء الدین اصلاحی ؒ
دارالمصنفین کے ناظم اور معارف کے مدیر جناب مولانا ضیاء الدین اصلاحی ۲؍ فروری ۲۰۰۸ء کی صبح کو اپنے خالق حقیقی کے حضور پہنچ کر اس کی رحمت سے جاملے لیکن اپنے پیچھے دارالمصنفین کے ہر فرد بلکہ در و دیوار کو روتا، بلکتا چھوڑ گئے، شبلی و سلیمان کا یہ گلشن ویرانی کی تصویر بن گیا، اس جہاں علم و دانش کی روح بھی جیسے ان کی موت کے ساتھ رخصت ہوگئی اور سچ یہ ہے کہ علامہ شبلیؒ، مولانا سید سلیمان ندویؒ، مولانا شاہ معین الدین ندویؒ اور سید صباح الدین عبدالرحمانؒ کی قابل فخر روایات کی مسند اور بزم جس شمع سے روشن تھی، ایک حادثے نے اس کو گل کردیا، اِنا ﷲ وَاِنا اِلیہ رَاجِعونْ۔
مولانا اصلاحی ۳؍ جنوری کو سفر حج سے واپس آئے تھے اور بالکل چاق چوبند اور صحت مند تھے، یکم فروری کو وہ اپنی اہلیہ کے ہمراہ ایک عزیز سے ملنے کے لئے سرائے میر کے قریب موضع کھریواں کے لئے قریب ساڑھے نو بجے صبح روانہ ہوئے، جمعہ کا دن تھا، خطبہ اور نماز پڑھانے کے لئے مجھے تاکید فرمائی، عین نماز جمعہ سے پہلے یہ خبر ملی کہ ان کی جیپ حادثہ کا شکار ہوگئی ہے اور وہ صدر اسپتال میں زخمی حالت میں لائے گئے ہیں، نماز کے فوراً بعد ان کے تمام متعلقین اسپتال پہنچے، وہ سراپا زخمی تھے، ان کی اہلیہ بھی زخمی تھیں، لیکن ہوش میں تھیں، مشورے کے بعد وہ ایک مقامی سرجن ڈاکٹر فرقان کے ہسپتال میں لائے گئے، خون بہت زیادہ نکل چکا تھا، خون دیا گیا اور پھر مناسب سمجھا گیا کہ ان کو فوراً بنارس کے بی ایچ یو ہسپتال میں منتقل کیا جائے، وہاں کچھ ضروری ٹسٹ ہوئے، دوائیں بھی دی گئیں لیکن افاقے کے آثار نہیں تھے، صبح کا...
Islam is the only religion which is complete code of life. The needs of human beings have been felt and addressed properly. In spite of created by only one creator humans are different in their potentials, behavior and attitude. Owing to this difference, the incomes of people are drastically different from each other. As a result, a few people are rich and well off whereas some are poor- being up to sustenance level. Therefore, people cooperate with each other to eliminate the class differences of social strata. In this perspective, Islam has given an invulnerable perfect socio-economic system. For mutual cooperation, Islam has also addressed the issue and suggested different steps such as madharabah, partnership and tenancy. Bedsides Islam has also focused on secondary resources of mutual cooperation and support that are typically related to the personal concern. It includes: sacrifice, gift, free lending and Qarz-e- Hasanah etc. It also reflects that the man gives precedence to congregational matters over his individuality which is an ample example of mutual cooperation. In fact, mutual cooperation is one of those key factors on which the edifice of prosperous society is built. All religions and ideologies have focused and emphasized on the mutual cooperation; however, Islam lays extra emphasis to build a strong and thriving human state.
Urdu Short story undergone many thematic and stylistic changes through its evolution decade by decade in the
20th century. In the first three or four decades narrative style of short story writing was much popular style
because it was much suitable for the topics associated with realism. In Pakistan era, soon after independence
narrative style of writing gradually changed and influence of modern movements in other arts and literature and
techniques associated with these movements increased on Urdu short story. In 60s a movement in Urdu Nazm
emerged generally called Nai Nazm (the new poem). The movement was initiated basically for poetic genres
especially free verse. The movement was of the opinion that the old phrases and set grammatical structures are
not sufficient to convey the complexity of the mind of modern man. So these structures should be broken and
new and fresh patterns should be introduced. This changed the new poetry with regard to its content as well as
its style. These changes in Nai Nazm influence other genres of literature especially the modern short story.
This thesis critically analysis these changes. The thesis consists of five chapters and starting from the start of 20th
century, when the Urdu short story was introduced in Urdu literature and influenced by contemporary literary
movements, it presents a thorough study of Urdu short story before partition. In the next chapters emerging of
the movement of Nai Nazm, its salient features are discussed. In the next chapters influence of this movement on
modern literature is analyzed. In the final chapter works of selected short story writers are critically discussed in
the context of influence of Nai Nazm movement.