خوبیوں کے اظہار کا مرقع۔۔۔ منان لطیفؔ
انسان جس امر کی کوشش کرتا ہے ،اس میں مسلسل محنت کے ساتھ جستجو اور خوب سے خوب تر کی لگن کی بدولت کامیا بی حاصل کر لیتا ہے ۔ہمارے تعلیمی نظام کی یہ خامی رہی ہے کہ طلبہ کسی بھی مضمون میں حادثاتی طور داخلہ لیتے ہیں اور پھر محنت سے جی چراتے ہیں ۔تعلیمی اداروں میں ایسا نظام بھی رائج نہیں کہ طلبہ اپنے مضمون میںعملی مہارت اور دسترس رکھتے ہوں ۔اس لیے بہت کم طالب علم اپنے مضمون سے انصاف کر پاتے ہیں ۔منان لطیفؔ کا شمار ایسے طلبہ میں ہوتا ہے جو ذوق و شوق ،محنت و لگن اور تلاش و جستجو کو اپنا شعار بنا کر اپنے مضمون میں دسترس حاصل کرنے میں منہمک رہتے ہیں ۔ان کا جوش و جذبہ اوائل میں ہی جھلکنے لگتا ہے اور محنت رنگ لانے لگتی ہے ۔چنانچہ ان کے ذوق و شوق کی پہلی جھلک ’’گرد شِ خاک‘‘کی صورت میں دیکھی جا سکتی ہے ۔جو اس کے بعض گُن اور خوبیوں کے اظہار کا مرقع ہے ۔منان لطیفؔ کو شاعری سے شغف ہے اور نثر پر مہارت ہے ۔چونکہ شاعری کے لیے طبع مناسب کے ساتھ ساتھ بعض تکنیکی امور بھی شامل حال ہوتے ہیں ،اس لیے ابتدائی طور پر نثری اظہاریے یا نثری نظم کی طرف توجہ کومعیوب خیال نہیں کر نا چاہیے ۔ اصل مقصد اظہارِ ذات ہے جو انسان کوکئی نفسیاتی اور معاشرتی عوارض سے محفوظ رکھتا ہے ۔اگر اس کی نظموں کا مطالعہ کیا جائے تو بعض مواقع سے قطع نظر اس کا جوہر کھلتا دکھائی دے گا ۔لفاظی ،لفظ تراشی ،لفظی بازی گری اور تراکیب سے واضح ہو گا کہ زمینِ ادب سے نکلنے کو بے تاب یہ ننھا پودا چھتناور درخت بننے کی بھرپور اہلیت رکھتا ہے...
The world Semitic religions like Judaism, Christianity and Islam have given comprehensive regulations and code of life. Therefore; there has been a complete system and directions about “ḥalal” and “ḥaram” (kosher non-kosher) means legal and illegal (treif’ in Jewish law). As Islam gives clear cut directives in beliefs, worships, ethics, economy and ways of life to guide the men in life; similarly the Judaism has also given clear regulations in these fields to guide its followers. Islam has taught its followers to eat and drink ‘ḥalal’ (Tayyib), so Judaism has also stressed on eating only ‘kosher’ (food that can be consumed according to Jewish law). For example in animals; meat of cow, bull, sheep and goat etc are legitimizing for eating in both the religions. Similarly the meat of pig is not allowed for men. Many things are similar in both these religions regarding dietary law. This article describes about ‘ḥalal’ and ‘kosher’ things in detail and tells what the similarities and dissimilarities regarding dietary laws are found in their religious literatures.
This study describes the Taxation & Tax structure in Pakistan and impact of independent variable on the
dependent variable. It examined the effect of :
• Imposition of luxury tax on imported vehicles
• Sales of locally manufactured vehicles
• Import of foreign manufactured vehicles and
• Post registration transactions
(On the collection of motor vehicle tax in Punjab Province)
This is a descriptive and exploratory research as this study is based on secondary data and gathered from the
Punjab Annual Budget documents and the reports of Excise and Taxation Department. The results, obtained
from the analysis, are showing significant relation among the sales of motor vehicles, post registration
transaction and collection of motor vehicle tax. It is further extracted that the said relation has also affected on
the imposition of another tax i.e. luxury tax on imported vehicles.
This study concluded that the tax is a subject of federation and its compliance cannot be possible without its
imposition throughout the federation as the motor vehicle is a mobile asset so the tax payer can easily drained
to other provinces. It is further concluded while imposing any new tax the basic cannons / principles / ethics
of taxation and 4-R's [Revenue, Reprising, Re-distribution and Representation] should be observed so the
compliance is possible. Mostly the basic aim of imposition of taxation is to generate or gear up the revenue so
it should be imposed where a large base or big potential is available.