سید صادقؔ حسین (۱۸۹۸۔۱۹۸۹ء) نام اور صادقؔ تخلص کرتے تھے۔ آپ کھادڑ پاڑہ (کشمیر) میں پیدا ہوئے۔ آپ کے والدین نے کشمیر سے ہجرت کر کے شکر گڑھ (سیالکوٹ) میں سکونت اختیار کی۔ آپ کے والد صفدر کاظمی نے وفاقی سیکرٹری کے عہدے پر کام کیا۔ تعلیم مکمل کرنے کے بعد آپ نے ظفر وال سے وکالت کا آغاز کیا۔ آپ تحریکِ پاکستان میں کارکن کے طور پر کام کرتے رہے۔ ۱۹۳۶ء میں آپ صدر مسلم لیگ شکر گڑھ مقرر ہوئے۔ آپ کا واحد شعری مجموعہ ’’برگِ سبز‘‘ کے نام سے شائع ہوا۔ (۲۷۶)
صادق کو صرف ایک شعر کی وجہ سے اردو شاعر ی میں شہرت ملی۔ بعض حضرات اس شعر کو علامہ محمد اقبال سے منسوب کرتے ہیں۔ یہ شعر ان کے شعری مجموعے ’’برگ سبز‘‘ کی ایک غزل میں موجود ہے۔ شعر ملاحظہ ہو:
تندیٔ بادِ مخالف سے نہ گھبرا اے عقاب یہ تو چلتی ہے تجھے اونچا اڑانے کے لیے (۲۷۷)
صادقؔ نظم اور غزل کے شاعر ہیں۔ نظم پر اقبال کے اثرات ہیں اور غزل میں روایت کی جھلک نظر آتی ہے۔ ان کی شاعری میں قرآن مجید کے منظوم تراجم بھی موجود ہیں۔ انہیں اسلام سے سچی محبت ہے۔ اس محبت کا اظہار وہ خدائے بزرگ و برتر کی حمد و ثنا سے کرتے ہیں۔ وہ قرآن پاک کا ترجمہ کرتے ہوئے عام فہم اور سادہ زبان استعمال کرتے ہیں۔ ان کا اسلوب اتنا اچھا ہے کہ وہ ترجمہ معلوم نہیں ہوتا۔ سورت فاتحہ کی کچھ آیات کا منظوم ترجمہ ملاحظہ ہو:
خداوندِ جہاں تیرے لئے تعریف ہے ساری کہ ہے لطف و کرم تیرا ہر انس و جان پر جاری
تو ہی ہے مالک و مختارِ کل روزِ قیامت کا ہر اک ہم میں سے دم بھرتا ہے تیری ہی عبادت کا
تری ہی...
It is obvious to everyone who has associated with Arabic and Urdu literature that both Mahmood Sami al Baroodi and Allma Muhammad Iqbal are the shining stars in the orbit of Arabic and Urdu literature, because each of them made the world busy by his literature, and tied to blow the spirit of innovation in the style of poetry and made free it from affectation and returned it to sincerity and integrity of expression, and each of them developed his political and cultural thought by traveling to Europe. In this article we have tried to highlight the political and literary life of Iqbal and al Barood, we also tried to analyze their efforts in the field of literature and their stand on the politics
Urdu Short story undergone many thematic and stylistic changes through its evolution decade by decade in the
20th century. In the first three or four decades narrative style of short story writing was much popular style
because it was much suitable for the topics associated with realism. In Pakistan era, soon after independence
narrative style of writing gradually changed and influence of modern movements in other arts and literature and
techniques associated with these movements increased on Urdu short story. In 60s a movement in Urdu Nazm
emerged generally called Nai Nazm (the new poem). The movement was initiated basically for poetic genres
especially free verse. The movement was of the opinion that the old phrases and set grammatical structures are
not sufficient to convey the complexity of the mind of modern man. So these structures should be broken and
new and fresh patterns should be introduced. This changed the new poetry with regard to its content as well as
its style. These changes in Nai Nazm influence other genres of literature especially the modern short story.
This thesis critically analysis these changes. The thesis consists of five chapters and starting from the start of 20th
century, when the Urdu short story was introduced in Urdu literature and influenced by contemporary literary
movements, it presents a thorough study of Urdu short story before partition. In the next chapters emerging of
the movement of Nai Nazm, its salient features are discussed. In the next chapters influence of this movement on
modern literature is analyzed. In the final chapter works of selected short story writers are critically discussed in
the context of influence of Nai Nazm movement.