Search from the Journals, Articles, and Headings
Advanced Search (Beta)
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

صابر ظفرؔ

                                صابر ظفرؔ (۱۹۴۸ء پ)کا اصل نام مظفر احمد اور ظفرؔ تخلص کرتے ہیں۔اقبال اور فیض کے بعد سیالکوٹ کے سب سے بڑے غزل گو شاعر ہیں ۔ صابر ظفرؔ کا پہلا شعری مجموعہ ’’ابتدا‘‘ہے جسے التحریر ادارہ لاہور نے ۱۹۷۴ء میں شائع کیا۔ اس مجموعے میں ۱۹۷۴ء تک کے دور کی غزلیں شامل ہیں۔ ’’دھواں اور پھول‘‘ صابر ظفر کا دوسرا شعری مجموعہ ۱۹۸۵ء میں شائع ہوا۔ تیسرا شعری مجموعہ ’’پاتال‘‘ ۱۹۸۷ء میں شائع ہوا۔ چوتھا شعری مجموعہ ’’دکھوں کی چادر‘‘ ۱۹۹۴ء میں شائع ہوا۔ چھٹا شعری مجموعہ ’’بارہ دری میں شام‘‘ ،۱۹۹۶ء میں طبع ہوا۔ ساتواں شعری مجموعہ ’’اک تری یاد رہ گئی باقی‘‘ ۱۹۹۸ء میں شائع ہوا۔ آٹھواں شعری مجموعہ ’’عشق میں روگ ہزار‘‘ ۱۹۹۸ء میں طبع ہوا۔ ’’بے آہٹ چلی آتی ہے موت‘‘ نواں شعری مجموعہ ۱۹۹۹ء میں شائع ہوا۔دسواں شعری مجموعہ ’’اپنے رنگوں میں ڈوب جانے دے‘‘ ۲۰۰۲ء میں شائع ہوا۔ یہ مجموعہ ’’عشق میں روگ ہزار ‘‘کا تسلسل ہے۔ بارہواں شعری مجموعہ’’کوئی لو چراغ قدیم کی‘‘ ۲۰۰۳ء میں شائع ہوا۔ تیرھواں شعری مجموعہ ’’نامعلوم‘‘(۲۰۰۵ء) میر کی زمین میں کہی گئی غزلوں کا مجموعہ ہے۔’’ پرندوں کی طرح شامیں‘‘ چودھواں شعری مجموعہ ۲۰۰۵ء میں شائع ہوا۔ پندرھواں مجموعہ ’’محبت دور کی آواز تھی‘‘۲۰۰۵ء میں شائع ہوا۔ ’’سانول موڑ مہاراں‘‘ سولہواں مجموعہ ۲۰۰۶ء میں شائع ہوا۔ ’’زنداں میں زندگی امر ہے‘‘صابر ظفر کا سترھواں شعری مجموعہ ہے جو ۲۰۰۷ء میں طبع ہوا۔ اٹھارہواں شعری مجموعہ ’’خاموش بدن کی خوش کلامی‘‘ ۲۰۰۷ء میں شائع ہوا۔

                انیسواں شعری مجموعہ’’ہر چیز کلام کر رہی ہے‘‘ ۲۰۰۷ء میں شائع ہوا۔ بیسواں مجموعہ ’’ستارہ وار سخن‘‘ ۲۰۰۸ء اور اکیسواں شعری مجموعہ ’’آئینوں کی راہداریاں ‘‘۲۰۰۹ء میں طبع ہوئے۔بائیسواں شعری مجموعہ ’’سب اپنے خیال کی دھنک ہے‘‘۲۰۱۱ ء میں شائع ہوا۔’’غزل در غزل تیئیسواں شعری مجموعہ ۲۰۱۱ء میں شائع ہوا۔چوبیسواں شعری مجموعہ ’’گردشِ مرثیہ‘‘ ۲۰۱۲ء میں شائع ہوا۔ جو ایک...

آداب معاشرت، سورة حجرات کی گیارهویں اور بارهویں آیات کے تناظر میں

Dr. Shari'ati is a revolutionary intellectual personality of this century. He regarded Islamic values ​​as the guarantee of salvation and success for humanity. He sought to mobilize and revive frozen Islamic ideas. That is, tried to bring the Islamic concept out of the boundaries of formal and congested boundaries into common and general thoughts. Dr. Shari'ati also presented a unique view that divine Imam transcends than worldly governments and this divine leadership cannot be determined by (Shuraiet). Rather, it can be diagnosed by an obvious reason (Nass). This doctrine of Dr. Shari'ati is contrary to the ideology of the Sunni and the Shi'ite’s concept of Imamat and Khilafat because the Sunni sect believes that Khilafat Or Imamt should be determine by the Shurait (Council) and Shiites by the will(Nass). According to Dr. Shairathi, Imamat cannot be determining through Shourait or Nass but it can be identified by the superior attributes of the Imam. He believes that Imamat is not an external factor which can gain by attainment or by choice; rather, it is an Inherit object.  In accepting this doctrine of Dr. Shari'ati, than the Imamat becomes a part of the system of naturalism (Takveeni). That makes the Imamat not a model process for humanity. So it would be a complicated issue to discuss and discover either the theory of Dr. Shari'ati is a applicable idea of Imamat or it is a just onlyu idialogy which cannot be practiced. The dissertation has been written to examine the reality of these two cases either Imamat is inherit case or it can be attainment case through Shouriat or Nass.   

Designing a Model for Staff Devlopmen in Higher Educaion in Pakistan

Higher Education is critical for the achievement of economics progress, political stability, and peace.The purpose of Higher Education is to meet the socio-cultural and development needs of country.Higher education provides an opportunity of developing potential in an individual and in the society.
Asian Research Index Whatsapp Chanel
Asian Research Index Whatsapp Chanel

Join our Whatsapp Channel to get regular updates.