سیالکوٹ کی تہذیب قدامت کے لحاظ سے پانچ ہزار سال سے بھی پہلے کے آثار ظاہر کرتی ہے۔راجہ شل نے اس تہذیب کو پروان چڑھانے میں اہم کردار ادا کیا۔اس شہر کی تہذیبی روایات اور علمی آثار " مہابھارت" میں بدرجہ اُتم موجود ہیں۔سیالکوٹ کی مٹی بڑی زرخیز اور مردم خیز ہے۔سرزمین سیالکوٹ نے علم وادب وفنون لطیفہ کے میدانوں میں گراں قدر خدمات سرانجام دی ہیں۔سیالکوٹ کی علمی وادبی اہمیت مسلمہ ہے۔ہر دور میں خواہ وہ ہندو راج ہو ، مغلیہ راج ہویا انگریز راج سیالکوٹ نے ہردور میں علمی وادبی مرکز کے حوالے سے اپنی شناخت قائم رکھی ہے۔یہاں سے بہت سی نامور روحانی اور علمی وادبی شخصیات نے جنم لیا ہےاور بعض نے یہاں کی روحانی اور علمی وادبی شخصیات سے فیض حاصل کیا ہے۔٧٠٠ قبل مسیح سے٦٠٠ قبل مسیح تک یہ اتنا عظیم تعلیمی مرکز تھا۔کہ بنارس کے شہزادے حصول علم کے لیے یہاں آتے تھے۔
اکیسویں صدی عیسویں میں بھی شہرِ اقبال اپنی تہذیبی و ادبی روایات کی بازیافت کے لیے خاصا سرگرم عمل ہے۔ملا عبدالحکیم سیالکوٹی ،مولانا فیروزالدین،اقبال ،فیض ،مولانا ظفر علی خاں، ہاشم شاہ،حضرت رائج سیالکوٹی، دلشاد ،منشی میراں بخش جلوہ،محمد الدین فوق ،اثر صہبائی ،سلیم واحد سلیم ،بدری ناتھ سدرشن،جوگندر پال ،غلام الثقلین نقوی ،رجندر سنگھ بیدی،عبدالحمید عرفانی،سرمد صہبائی،خالد نظیر صوفی، ڈاکٹر جاوید اقبال،ساغر جعفری،مولوی ابراہیم میر،آسی ضیائی رامپوری،طفیل ہوشیارپوری،اے ڈی اظہر،حفیظ صدیقی،صابر ظفر،اصغر سودائی اور جابر علی سید دنیائے شعروادب کے اہم ستارے ہیں۔جن کا تعلق سیالکوٹ کی دھرتی کے ساتھ تادمِ حیات رہا ۔موجودہ دور میں بھی خطہ سیالکوٹ علمی وادبی میدان میں مضافاتی دائرے سے نکل کر قومی وبین الاقوامی ادبی دھارےمیں شامل ہونے کے لیے پرتول رہا ہے۔پنجاب لٹریری فورم سیالکوٹ اسی سلسلے میں اہم کردار ادا کررہا ہے۔اس ادبی تحریک کا ثمر اس خطے کی ادبی سرگرمیوں کی نشاة ثانیہ کی...
Islam is a globally divine religion and a complete code of life that directs its believers in every sphere of life. Islam always strives for the development of peace and harmony, condemns war and allow it only for the sake of self-defence and protection but as war is a peculiar human activity especially in this global era, thus, Islam has determined appropriate principles for both War and Peace. Muslim attitudes to war and peace are based on the teachings of the Qur'an and the Holy Prophet (Peace be upon him). One of the salient feature of these teachings is giving considerable importance and protection to human values. The article in hands presents a research analysis of Islamic human-friendly Principles and Ethics of War and Peace.
The investigation was carried out in Dera Ghazi Khan and Multan districts which are located along the Indus river system. Presence/ absence data were collected from 160 crop fields of wheat and cotton during 2005. We used classification as well as ordination methods to analyze the data structure. The main emphasis was on classification, ordination being used in part to check whether the classification results reflect in an adequate way the main floristical gradients in the data set, and also to detect relations between some environmental factors and the composition and structure of weed vegetation. The major axes brought by the ordination were related to soil characteristics and anthropogenic factors. The application of multivariate statistics {detrended correspondence analysis (DCA) and cluster analysis} allowed an interpretation of weed species spatial distribution and assemblage. From the results of classification (cluster analysis) samples from wheat and cotton fields could be divided in to distinct groups (plant associations) based on floristic composition. We have shown that there is a clear relationship between physical and chemical features of the substrate and the association defined by numerical analysis which surely shows that these groupings of weed species are not arbitrary assemblage. In this respect, soil moisture and texture seems particularly important in shaping the weed communities. Again, the scatters of the ordination diagrams demonstrate the lack of boundaries between weed vegetation types and species distribution: some species were restricted, but the majority had very wide ranges across the associations. Although, the difficulty of describing vegetation boundaries may be general one for weed vegetation yet these series of associations make good sense and may be the most useful of any land-use application. However, weed ecologists must continue to attempt the difficult definition of hazy boundaries of weed vegetation.