Search from the Journals, Articles, and Headings
Advanced Search (Beta)
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

عشق پیچہ سیالکوٹی

عشق پیچہ سیالکوٹی(۱۸۹۵۔۱۸۰۱) عشق پیچہ تخلص ہے کہیں پیچہ بھی لاتے ہیں۔ فرید لاہوری کے شاگرد ہیں۔ ان کا قلمی دیوان ذخیرہ شیرانی پنجاب یونیورسٹی میں محفوظ ہے جس میں غزلیات کے علاوہ ایک وا سوخت‘ چند مناقب‘ مخمس اور رباعیات شامل ہیں۔

حافظ محمود شیرانی عشق پیچہ کے بارے میں یوں رقمطراز ہیں:

عشق پیچہ کے ہاں اگرچہ کوئی جدت اور بلند خیالی نظر نہیں آتی اور زبان کے عیب بھی پائے جاتے ہیں تاہم وہ اس دبستان کے جو دہلی اور لکھنؤ کے نام سے مشہور ہے ،ایک کامیاب مقلد ہیں۔ (۱۸)

عشق پیچہ کی شاعری میں زبان کے عیب ہونے کے باوجود شاعرانہ تعلّیٰ ،تلمیحات و محاورات کا استعمال جا بجا نظر آتا ہے۔ اس حوالے سے اشعار ملاحظہ ہوں:

پری زادوں کو حرزِ جاں ہے مطلع میرے دیواں کا                          ہر اک نقطہ ہے میرے شعر میں خاتم سلیماں کا             

لکھوں مضمون اگر میں اوس پہ اوس زلف پریشاں کا                       نہو شیرازہ روز حشر تک بھی میرے دیواں کا  (۱۹)

 

لکھوں اس پر اگر وصف عیانِ جانِ جاناں کا                  بیاض چشم عنقا ہر ورق ہو میرے دیواں کا    

یہ رویا میں کہ پائی ہو گئی سب آبرو میری                       خیال آیا جو کچھ بہتے ہوئے چاہِ زنخداں کا      

یہی ہے عشق پیچہ روز و شب اب التجا حق سے                 الجھ جاوے نہ ہرگز دل کسی انساں سے انساں کا               (۲۰)

روایتی اردو شاعری کا محبوب اپنے عاشق پرظلم و رستم کرتا رہا ہے۔ محبوب کی اپنے عاشق کا فریفتہ کرنے کے لیے مکارانہ چالیں بھی کلاسیکی اردو شاعری کا حصہ رہی ہیں۔ عشقِ مجازی روایتی شاعری کا ایک بڑا موضوع رہا ہے۔ عشق پیچہ نے بھی روایتی شعر کہے ہیں اس حوالے سے اشعار ملاحظہ ہوں:

طائر دل کو ملا دانہ سے صدمہ جال کا                              دھیان جب آیا پسِ مرگ اوس کی ترچھی چال کا           

...

نظرات في تعامل الإمام الطبراني مع التفرد في الحديث من خلال كتابه المعجم الأوسط

The essence of the Hadith of the Holy Prophet (S. AW) is its fame. When there is Tafarud in a Hadith, the scholars scrutinize it with great concern to detect whether Tafarud is incidental or the Ravi has committed some mistake. The status of the Hadith is established on the basis of Tafarud. There is no specific rule or formula for it, rather every Tafarud is decided permanently on the basis of circumstances. In this paper I have mentioned Imam Tabrani way of Tafarud. I have explained different forms of Tafarud in his book Al Mujam-ul- Awsat. I have also explained with example that Tafarud is accepted sometimes wile rejected at others.

Analysis of Buddhist Sculptures a Case Study of Malakand Collection in Swat Museum

This work studies the selected sculptures of the Malakand collection, which represent important and striking features of the Gandhāra Art. The great collection is significant due to its historical importance and variety in the depiction of the postures and events. These sculptures, on one hand, reflect the traditions and practices of Buddhism in Gandhāra and, on the other hand, they depict the quality of art, the psyche and devotion of the followers and artists. Many research studies on the art, style and architecture of the Swat valley have been carried out and the present project focuses on systematic documentation and analysis of the collection. Total 134 sculptures of the present collection have been documented and a complete catalogue of the stone sculptures has been made. The classification of the sculptures is based upon the thematic and stylistic analysis and stone material used in the making of the sculptures. To establish the chronology and to give the proper place of origin, the sculptures of present collection were deeply and thoroughly studied from the perspective of Zonal Workshops mentioned by M. Farooq Swati in the Swat valley. During the present research on Malakand collection; it is observed that the art had accepted the foreign impact during different periods of time. The quality of art, style and material used for making the sculptures show that the artist kept all the socio- economic and religious conditions of the time in his mind while carving these sculptures. The research methodology of the present study is based on descriptive as well as analytical approach. The architectural elements used for the decoration of stūpas, votive stūpas and monasteries were studied in detail and it was observed that the same pottery, furniture and the architectural elements like Persepolitan andxvii Corinthian pillars continue to the present and are visible in the villages of Malakand and other part of Gandhāra region.
Asian Research Index Whatsapp Chanel
Asian Research Index Whatsapp Chanel

Join our Whatsapp Channel to get regular updates.