آہ! مولانا محمد عمران خان ندوی الازہری
۲۲؍ اکتوبر ۸۶ء کو یکایک خبر ملی کہ مولانا حافظ محمد عمران خان ندوی ازہری اپنے خاندان والوں کو دل فگار اور اپنے جاننے والوں کو دل گیر چھوڑ کر تہتر (۷۳) سال کی عمر میں اس عالم فانی سے عالم جادوانی کو سدھارے، اس خبر سے جسم و دماغ پر ایک بجلی گر پڑی۔
ان کی موت ایک خاص قسم کی قوت عمل، عزم، ادارہ، خوش انتظامی، خوش سلیقگی، خوش فکری، اور خوش و ضعی کی موت ہے، وہ اپنے پیچھے ایک درس چھوڑ گئے کہ عمل پیہم اور یقین محکم سے کس طرح اہم اور بڑے سے بڑا، کام انجام دیا جاسکتا ہے، بے سرو سامانی میں کیسے کیسے سازوسامان پیدا کیے جاسکتے ہیں، یا س کے عالم میں مخلص کارکنوں کی جماعت کی تنظیم کیسے کی جاسکتی، اور ناداری کے عالم میں بھی وہ کام انجام دیا جاسکتا ہے جو بڑی دولت کے ذریعہ سے نہیں کیا جاسکتا۔
وہ بھوپال کے رہنے والے تھے، ۱۹۴۷ء کے بعد جب بھوپال کا فرماں روا خاندان بھوپال چھوڑ کر دوسری جگہ پناہ گزین ہوگیا تھا تو مولانا عمران خان ندوی نے اپنی قوت ارادی کو بروئے کارلاکر بھوپال کے لوگوں کے دلوں پر اپنی فرماں روائی شروع کردی اور یہ نمونہ پیش کیا کہ تاج و تخت کے بغیر بھی اخلاص کی پاکیزگی، نیت کی طہارت اور عمل کی پختگی کے ساتھ فرماں روائی ہوسکتی ہے۔
انھوں نے تاج المساجد کی تعمیر جس طرح ازسرنو کی اور اس کی زینت و آرایش میں جس طرح اضافہ کیا، اور پھر اس کے ذریعہ سے جو دینی حمیت اور ایمانی حرارت پیدا کی، وہ ایسا کارنامہ ہے کہ دنیا کی بڑی مسجدوں کی تعمیر کی جب تاریخ لکھی جائے گی تو ان کا نام نامی بھی اس تاریخ میں ضرور لکھا جائے...
In this universe, the most important relationship among the humans is marriage, other relations exist on the basis of this relationship. In the Holy Quran, the relationship of spouses has been mentioned as a source of mutual peace and love. In our society, it is said that women organize a home, but in reality a home can not be establish alone, spouses together make and adorn it with painstaking efforts. Man plays pivotal role in the relationship of spouses. So the responsibility of stability of the family lies on the man much more than the women and its reason is superiority. We find many examples from the marital life of our Prophet(S.A.W.W). This paper will highlight the teachings of Prophet Muhammad (S.A.W.W) about the role of spouses in the establishment of a family.
In the present research the reasearcher has evaluated the revival of Islamic Values and education system
of Pakistan. The study starts with the introduction Concept, meaning, needs, importance, objectives and
limitations of values in terms of basic terminology in the first chapter. There is detailed discussion about
values according to the Holy Quran and Sunnah.
It has been tried to know the background of educational history of Pakistan, objectives of educational
policies and basic elements of education system of Pakistan and their character for revival of Islamic
values in 2nd chapter. In 3rd chapter, researcher has tried to explain the causes of absence of Islamic
values in different educational institutions and levels. Evolution of education in Pakistan, and discussion
about difficulties in revival of Islamic values in 4th Chapter has been discussed. Ethical, spiritual, political,
social and economical effects of Islamic values are discussed in 5th chapter. The last chapter concludes
with the whole reasearch with suggestions. Islamic values are basic elements for an Islamic (Muslim)
society. They have a universal role in every field of life.
The researcher has also tried to evaluate the role of public and private educational system affiliated with
foreign institutions in the revival of Islamic values. There is no remarkable contribution in the above-
mentioned institution to the revival of Islamic values. Curricula of public and private institutions are
different from one another. The present research demands, from the very beginning that there is dire
need to reorganize and restructure the educational system in Pakistan under the Islamic educational
policies and values.